Monday, November 12, 2012

muhasabah


  • "boleh bangun malam2 buta tengok bola, kadang2 tak tidur tp tak ingat bangun subuh. boleh fikir sesuai ke tak baju ni dgn tudung tu, padan ke tak. lebih kesah pasal pandangan manusia terhadap dia tapi tak ingat pandangan Allah." - Ustaz Kazim Elias

  • 6 golongan yang boleh melewatkan tidur;
  1. org yg bermuzakarah ilmu
  2. org yg menziarahi org sakit
  3. org yg melayan tetamu yg dtg
  4. org yg berbincang dgn keluarga
  5. org yg menghafaz/ baca quran
  6. org yg menjaga keselamatan kampungnya

  • 3 syarat orang beriman;
  1. yakin Allah tu Tuhan, yakin nabi tu nabi.
  2. menerima dan redha apa jua keputusan Tuhan.
  3. mulut dan tangannya tidak menjahatkan org lain.


___________________________________________________

muhasabah. sentap. memang hati aku sentap. mmg hati kita kena selalu diberi makanan. baru tak rasa kosong. baru sihat hati kita ni. baru kita tak leka dgn dunia. baru kita sedar 'baik' mana kita ni sebagai hamba-Nya.

from the first point up there, 'boleh bangun tgk bola, tp solat tinggal.' tp aku akan lebih terasa if, 'boleh bangun tgk bola, tapi tak buat solat tahajud' like ibu always says. tahajud ni mashaAllah banyak sangat kebaikan dia. kalau kita tahu, mst tak nak tinggal. tapi kalau solat fardu pun tinggal, nak buat solat sunat pulak? tak akan. bila tengok bola, tidur lewat, subuh terbabas. sedangkan org yg boleh tidur lewat hanya mcm apa yg aku state kat atas tu. 6 golongan sahaja. tp cuba tanya diri kita, kita ni dalam kalangan golongan tu ke tak? tak kan? mcm aku. aku pun tak tergolong dlm 6 golongan tu. tidur lewat sebab tgk cerita korea, or khusyuk tumblr-ing sampai pagi. bukan sebab aku baca quran. tp kalau study sampai tengah malam tu, tunggu naik semester nanti. tinggal solat kalau shopping? benda biasa buat masyarakat kita. kadang2 buat2 lupa. sedangkan dlm Islam qada' solat tu tak pernah wujud. mohon Allah lindung drpd berada dalam golongan yg lupa bila seronok sedangkan Allah yg kasi rezeki. kau rasa seronok, Allah yang kasi.

tp yang paling aku sentap, bila pasal pakaian, boleh fikir match ke tak baju dgn tudung. kalau tak match, nanti apa orang kata. lebih kesah pandangan org pada kita, bukannya kesah terhadap pandangan Allah. kita pakai baju singkat, ketat. konon trend. bagi kita cantik. tapi Allah tak suruh kita pakai mcm tu. kita tahu tu semua. tapi buat2 tak tahu. tunggu hidayah datang, katanya. kalau tak cuba nak mula, sampai bila tak berubah. bab ni nanti aku update on next entry.

dan seseorang itu tak boleh kata dirinya itu beriman jika dia tak cukup 3 syarat yg aku state kat atas tu. kalau salah satu syarat kita tak tepati, kita belum lagi beriman. aku belum cukup kuat iman. mulut aku jahat. aku mengata, mencarut, mengutuk, mengumpat. mcm ustaz Kazim Elias ada kata dalam ceramah dia. 'jangan kata seseorang tu beriman, bertaqwa, berceramah sana-sini, banyak ilmu tapi dalam ceramahnya guna perkataan kesat. tak habis2 'haram jadah'.' and sort of curse words. mmg susah nak kurangkan penggunaan kata-kata kesat. kadang2 it comes out naturally from our mouth sebab dah terbiasa. ternyata iman kita masih belum kuat. jangan rasa diri kita cukup beriman. jangan rasa diri hebat. jangan rasa kita layak masuk syurga.

banyak sangat dosa kita ni.... kata sayang Allah.. tp tak pernah nak berubah.. takde inisiatif... ya Allah, malunya aku jadi hamba yg hidup hanya melakukan kerosakan di bumi... sedih.. sedih tgk diri sendiri dan orang lain.. tp jangan kita putus asa akan hidayah dia.. doa tu kunci utama. selagi hayat masih ada, pintu taubat masih terbuka. luas. insyaAllah..



No comments: