Wednesday, July 3, 2013

tips kurangkan berat badan cara Diyana Amirah :p

assalamualaikum and hi, dear readers ;)

okay so post kali ni, i olls nak share tips on......... how to lose your weight in a split second. ecewah, tak lah split second. last week baru timbang, so dalam masa almost two months, I've lost 7 kg, alhamdulillah.. tapi nampak gayanya minggu ni berat mcm naik sikit lah sebab bulan mengambang penuh. nafsu kemain tinggi. tiap masa sumbat makanan dlm mulut. uhuks not good, diyana. bad girl.

a 'good and close' friend of mine used to give his only tips utk lose weight cepat. so yeah, dia cakap kalau nak kurus cepat, maintain n make sure pengambilan kalori sehari tak lebih drpd 1000. I DID THAT!!! bulan yang pertama mmg aku maintain lah.. if cheat day pun, aku akan make sure aku akan double the work out. skipping like 45 minutes, then buat squat, exercise utk kecikkan peha (sandar kat dinding dalam posisi mcm duduk atas kerusi. memang seksa teramat.) tiap pagi or before tidur, I'll make sure seat up. utk perut. tp memang aku rasa, benda yg plg susah is nak dapat perut flat hahaha kay kay.

apa2 hal, makan mmg kena jaga.. tp jangan lah skip meals. okay la sbnrnya aku tiba2 terdiet sebab aku kena keracunan makanan last two months ago. so memang waktu tu, x boleh telan makanan berat. jd takut sgt. ditambah lg dgn aku mmg tgh  nak diet. so aku hanya minum air, nasi memang sebulan aku x makan. makan lauk je.  ibu risau sampai nak buat check up kt hospital sbb aku xleh telan makanan. padahal aku rasa mindset aku je tu yg tanak makan. hihiks. jahat aku ni.

lepastu download file pasal kalori dalam makanan from google. memang  sgt membantu. aku jd obses dgn kalori. tp kadang2 ter'exceed' jugak limit kalori. normalnya, kalau perempuan remaja mcm aku, kena ambil 2000 kalori sehari. tp kurang sgt aku amek hahaa tp still energy ada. sampai ibu and ayah and satu rumah ni naik annoyed dgn aku.. bila nak order makanan kalau makan luar, mst aku bebel pasal kalori. hahaa. k la, I'll just make it simple;

  • jaga makan. kurangkan pengambilan nasi. sebab sesenduk nasi bersamaan dgn 100 kalori. kalau dua senduk, 200 ratus kalori. belum lagi campur dgn asam pedas ke sambal belacan ke apa. tu  baru sekali makan. haaa. kalau makan tgh hari, nasi dah dua tiga senduk, campur lauk lagi. aku boleh estimate dalam 500+++ kalori satu meal. gilos. tapi kalau sekali makan aku anggar pengambilan kalori aku dalam 500-700 kalori, mmg malam aku just makan buah sikit je. yg pntgnya is overall intake of calories for a day. 
  • mcm i olls kan... i olls makan guna piring instead of pinggan. memang boleh psycho korang suruh ambil nasi dalam kuantiti yg sedikit. mmg muat sesenduk je. cuma lauk kalau sayur, lebihkan lah. mmg membukit hahaha tapi sgt bagus. lagi satu, jgn tahan lapar. kalau lapar, makan la biskut ke apa. tp sebenarnya, biskut kering sekeping pun dah 50 kalori estimate nya. kalau korang makan 10 keping... memang lah.. so kalau lapar, aku minum air suam :p yup. minum air suam je. kenyang air ;)
  • SKIPPING!! mmg ramai ckp skipping lagi effective than jogging or other cardio activities. mmg sangat betul. sebab dalam masa seminggu, dah dapat rasa peha n pinggang kecik sikit. dulu mmg rajin buat tiap hari hehehe now smggu 3/4 kali je. ikut mood ;)
  • kurangkan instant food ke apa. maggi ke, fast food ke... korg tau tak.. french fries sebenarnya sgtlah tggi kalori. large french fries yg tak seberapa banyak dkt McD tu nak dkt 500 kalori. gilos en? ni apatah lg kalau korang suka makan potato chips waktu tgk tv ke apa,  mana korg sedar korg makan bape banyak en. sbnrnya boleh exceed 1000 cals tahu?!!!! aaaaaaaaaa sila menyesal! haha saiko tetiba.
  • banyakkan pengambilan makanan bersup. mee sup ke kuew tiaw sup is much more better than bergoreng2 tu. oh, kalau korg makan ayam goreng ke nugget ke apa, seeloknya perah dulu minyak dengan tisu. minyak tu membunuh :p
  • lebihkan pengambilan makanan berprotein daripada karbohidrat.
mcm aku, aku mmg x amek supplement. aku percaya yg aku boleh lose weight kalau aku nak. seronok sebenarnya bila org kata kita dah susut (bukan kurus). n oh, aku belum capai lagi berat yg aku target. few kg to go! bulan puasa ni lagi la membantu kalau korang nak kurus. ikut je tips aku tu. nasi kurangkan. jgn x makan langsung. kita kena ada carbo dalam badan jugak. roti pun boleh. tp seeloknya makan lah roti whole grain, bukan roti Gardenia putih biasa tu. (yg tu mmg aku x ikut sbb aku x suka roti selain roti putih n butterscotch) hehe.

seronok tahu bila baju kebaya zaman sekolah dulu dah muat balik, seluar pun dah longgar, muka dah tak tembam sangat. oh muka pun kena exercise gak. hahaa aku suka urut muka ni.. pastu buat senaman muka by saying 'A E I O U', gerak2 muka sikit. korang try la search kt youtube. banyak cara ;)

tu aku beli kat SASA. murah jewss. utk kecikkan muka kononnya. seronok gak dok tonyoh muka guna bendalah ni.. aku pun ada beli utk kecikkan lengan.. sakit~~~

belum kurus lagi.. ni kira badan aku masa form 4 dulu. hihiks. everythg takes time kan. aku x lah expect nak kurus mcm model. cukup sekadar sihat mcm dulu. tgk lengan aku tu, bermuscle ahakss. kbai



14 comments:

cik diba said...

alamak !!! instant food tu la kegemaran....huhuhuhu

yanamia said...

hahaha jangannn! :p

Hazwani Hashim said...

nak tryyyyyyy ! :3 tp kena motivate diri lebih skit laaa,, aku ni malas skit

yanamia said...

jangan malas!! jaga kalori!!!!!!!!!!! tak exercise xpe, janji jaga makan! haha

Anonymous said...

What is your age now? :)

yanamia said...

will be turning 20, inshaaAllah :)

Produk Kecantikan said...

Terima kasih berkongsi artikel ini. Sangat berguna :D

Perkongsian: Cara mengurangkan berat badan

Anonymous said...

Alatan utk kecikkan lengan apa ek?

yanamia said...

nnt pergi SASA, dia ada jual mcm alat kecikkan tangan tu. dia just mcm roller je letak kat lengan. tp tatau la effective tak haha

Anonymous said...

Saya pom tgh nak kuruskan bdan . Uwaa da naik 10 kg da sjak belajar kat U in 8 months . Stress betul la . Sume org tegur . Mcm mane nak maintain ye ? Mmg xle tgk mknn . Menguji betul !

yanamia said...

jgn makan malam. tu je kuncinya. hahaha sy dh naik balik berat ni. nk turunkan balik :p

Amirah Hassan said...

Btul2...sy pon rasa nak makan je..lagi2 klw mkn luar...adohaii..ati kne sado ni klw kne kuruss..huhu...tq atas perkongsian...sy nk try kurangkan carbo...

Amirah Hassan said...

Btul2...sy pon rasa nak makan je..lagi2 klw mkn luar...adohaii..ati kne sado ni klw kne kuruss..huhu...tq atas perkongsian...sy nk try kurangkan carbo...

yanamia said...

makan banyak protein ya :)